Újabb szereplővel bővül(t) a kormányzati központi beszerző szervek köre: megjelent a 396/2023. Korm. rendelet!
A Magyar Közlönyben 2023. augusztus 24-én napon megjelent a 396/2023. Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) a kormányzati képzési és oktatási beszerzésekről, amely 2024. január 1-től alapvetően fogja átrendezni a képzési, oktatási piacot.
Ezen Rendelet alapján ugyanis a Rendelet 1. számú mellékletében szereplő képzési, oktatási feladatokra az állami szektor jelentős része (érdemben a költségvetési szervek és az általuk irányított szervek és intézmények, valamint az általuk alapított alapítványok, közalapítványok) csak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen keresztül szerződhet, a most kijelölt központi beszerző szerven (NKE) keresztül kell megvalósítaniuk ilyen tárgyú beszerzéseiket - értéktől függetlenül.
A Rendelet 1. számú melléklete alapján a Rendelet hatálya alá tartozó képzési, oktatási feladatok az alábbiak:
"Minden olyan feladat, amelynek célja – szervezett keretek között – kompetenciakialakítás vagy -fejlesztés, ismeretek átadása, tárgyától függetlenül, így különösen az alábbi területeken
• 1.1. idegen nyelv,
• 1.2. informatikai alkalmazások felhasználói szintű használata, ide nem értve a kormányzati informatikai beszerzéssel érintett alkalmazások, informatikai eszközök és szoftverek köréről szóló 2/2019. (VII. 12.) MK rendelet szerinti alkalmazáshoz kapcsolódó szolgáltatást és szoftverekhez kapcsolódó szolgáltatást,
• 1.3. információ- és adatbiztonság, adatvédelem és adatkezelés,
• 1.4. integritás, korrupciómegelőzés, hivatásetika,
• 1.5. mediátori ismeretek,
• 1.6. pártfogó felügyelői ismeretek,
• 1.7. esélyegyenlőség, egyenlő bánásmód,
• 1.8. munkavédelem, tűzvédelem,
• 1.9. jogi, illetve igazgatási, közbeszerzési, anyakönyvi, nyugdíjbiztosítási, illetve egészségügyi igazgatási ismeretek,
• 1.10. szakmai protokoll,
• 1.11. ügyiratkezelés, ügyvitel, valamint ügyviteli rendszerek és adatbázisok,
• 1.12. államháztartási, számviteli, adózási ismeretek,
• 1.13. európai uniós szakpolitikák,
• 1.14. hatósági eljárások,
• 1.15. környezet- és növényvédelem,
• 1.16. projektmenedzsment, pályázati és támogatási ismeretek,
• 1.17. családtámogatási és szociális ellátások."
Fentiek alapján látható tehát, hogy tárgyát tekintve a Rendelet hatálya alá tartozik egy konferencián való részvétel ugyanúgy, mint egy tanfolyam elvégzése, hiszen ezeken – szervezett keretek között – kompetenciakialakítás vagy -fejlesztés, ismeretek átadása történik.
Fontos kérdés az alanyi hatály tisztázása, azaz azon szervezetek köre, amelyekre a Rendelet vonatkozik. A Rendelet 1. § (2) bekezdése alapján a képzési beszerzések megvalósítása során e Rendelet előírásai szerint köteles eljárni:
• ea) központosított közbeszerzési vagy beszerzési rendszerhez való vagy
• eb) egy vagy több képzési beszerzés vonatkozásában a
csatlakozást önként vállalja (a továbbiakban: önkéntes csatlakozás).
A Rendelet 2. § (10) bekezdése alapján a Rendelet hatálya – a 20. § és a 22. § (2) bekezdése kivételével – nem terjed ki a közvetlen vagy közvetett többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságokra.
Ezen felmentvény kapcsán érdemes ugyanakkor kiemelni a Rendelet 20. §-át, amely a közvetlen vagy közvetett többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságokra is vonatkozik, a 20. § (1) bekezdés az alábbiakat rögzíti:
„(1) A digitális technológia alkalmazásán alapuló képzések elősegítése és kiterjesztése érdekében a közvetlen vagy közvetett többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságnál (a továbbiakban: gazdasági társaság) foglalkoztatottak számára nyújtott, továbbá a gazdasági társaság tevékenységével kapcsolatos képzéseket digitális – a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 2. § 12. pontjában meghatározott zárt rendszerű elektronikus távoktatással megvalósított – formában szükséges biztosítani.”
A Rendelet részletesen szabályozza az egyes beszerzési igények benyújtásának, jóváhagyásának, megvalósításának módját és időigényét, valamint az NKE részére fizetendő díj mértékét is. Ez utóbbi a beszerzés értékének százalékában (1-6 %) került megállapításra a rendeletben [14. § (2) bekezdés].
A Rendelet alapján az első teendő (a Portálon történő regisztráción túl) majd a képzési terv elkészítése lesz 2024. január 31-ig illetve 2024. március 31-ig, attól függően, hogy az érintett szervezet a Rendelet 1. § (2) bekezdésének mely pontja alá tartozik:
Fontos kiemelni, hogy a Rendelet 2024. január 1-től lesz hatályos, a hatálybalépését megelőzően képzési beszerzés vonatkozásában megindított eljárásokat, illetve azok eredményeként megkötött keretmegállapodások, keretszerződések, valamint egyedi szerződések hatályát – a 22. § (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a Rendelet nem érinti.
A 22. § (2) bekezdésében rögzített rendelkezés kimondja, hogy a Rendelet 20. §-át (amely a fentiekben bemutatottak szerint a képzések digitális formában történő biztosításáról szól) a Rendelet hatálybalépését megelőzően képzési beszerzés vonatkozásában megindított eljárásokra, illetve azok eredményeként megkötött keretmegállapodásokra, keretszerződésekre, valamint egyedi szerződésekre is alkalmazni kell, azzal, hogy azokat a gazdasági társaság felülvizsgálja.